Friday, May 6, 2011

Kultur ska sälja Postkodslotter

Svenskt kulturliv får en ny storfinansiär. Svenska Postkodlotteriet ska donera 100 miljoner kronor om året. DN kan i dag berätta om den nya sponsorsatsningen.

I början av året fick svenska Postkodlotteriet kritik. Överskottet från lottförsäljningen ska gå till välgörenhet, men det visade sig att endast 27 procent av företagets vinst gjorde så. I stället betalades det ut miljonbelopp till Kjellström-Matseke, och alla anställda fick en Ipad i bonus 2010. I april uppgav Aftonbladet att företaget ska ha lagt sjusiffriga belopp på en personalresa till Marocko med lyxhotell, obegränsat med alkohol och magdansörer som underhållning.

Är det inte lätt att göra fega val om man vill undvika att bli av med lotteriets prenumeranter? Och att stödja kultur som varken utmanar eller riskerar att göra folk arga?

– Det där är naturligtvis en balansakt. Om det blir lite buller och väsen kring en kultursatsning kanske folk inte vill fortsätta spela. Det där vet vi inte än, men jag är också medveten om att ska vi ha en påverkan, kan vi inte vara alltför slätstrukna.

Tidigare inlägg om Postkodslotteriskojjarna

No comments:

Post a Comment