Tuesday, May 10, 2011

Snåltips #38 - Starta en blogg

Idag bloggar alla; 12-åriga tjejer från Borås som laddar upp dagens outfit och 48-åriga småbarnspappor från Borlänge som recenserar filmer som inte gått upp på bio i Sverige än. Trots det ständigt ökande antalet bloggar känner jag mig inte särskilt inspirerad. Det finns få idédrivna bloggar. Nästan inga av dagens bloggar sticker ut ur mängden. Nu är det dags för dig att ta ett tankefrö, utveckla det till ett nytt koncept och verkligen gå in för det. Vad sägs om att till exempel starta:
1. En blogg som handlar om att du förföljer en person. Du skriver om personen i fråga, tar foton och registrerar allt personen gör.

2. En actionblogg om ditt liv. Du utgår ifrån din vardag och saker som händer i den och sen så skapar du dina egna fiender, ninjor och explosioner. Livet blir råkopian och du själv tillsätter specialeffekterna.

3. En blogg där du själv är redaktör men varje vecka hittar en ny och inspirerande person - fotograf, överläkare, volentärarbetare, fiskare eller höjdhoppare - som bloggar. Du administrerar bloggen och hittar juvelerna, sen är det de som får smycka själva bloggen.

4. En blogg i list-form. Människor älskar listor! Några förslag:
- Saker jag tycker om.
- Saker jag hatar.
- Saker jag aldrig skulle våga berätta för folk att jag tänker.
- Saker jag önskar att andra människor gjorde.
- Saker jag önskar att mina föräldrar hade varnat mig för

Ibland kan demokrati och yttrandefrihet bli en spärr. Du bor i ett land där du mer eller mindre får göra vad du vill. Du har en enorm frihet och otaliga möjligheter jämfört med många andra länder. Den tanken i sig kan vara stressande. Det är när du står vid tandkrämshyllan på Ica. Det går inte att välja. Det finns så många sorter. Jag vet. Jag har själv varit där.
Detta innebär inte att du ska växa ihop med din soffa och bli förslappad. Första steget kan vara det jobbigaste. Sen blir det lättare allt eftersom. Börja med att ställa dig upp. Hämta papper och penna. Utveckla en bloggidé. Gå in på en bloggsajt och skapa dig ett användarkonto. Bli sedan den som skriver istället för att bara vara den som läser. Aktivitet istället för passivitet.

Tidsåtgång: Att starta den tar inte lång tid. En timme för att utveckla en bra grundidé. En kvar för att starta bloggen. Sen väljer du själv hur ofta du vill skriva och hur långa texter. Börja smått och bygg ut. Lite som att börja träna en muskel. Först lätta vikter. Sen tyngre.
Kostnad: Gratis.
Nackdelar: Inga.
Fördelar: Du får en gigantisk bassäng att ösa ner din kreativitet i. Du är själv redaktör, skribent och ansvarig utgivare. Ingen som säger åt dig vad du ska skriva eller hur du ska skriva det. Total kreativ frihet.

No comments:

Post a Comment