Friday, April 1, 2011

Postkodlotteriet spammar mitt brevinkast

Postkodlotteriet spammar min snigelpost, varje månad får jag erbjudande att gå med i ett lotteri som "bara" kostar 150 kr/mån (1800 per år). Postkodlotteriet uppger att de betalar ut 40% i vinst och 29 % till välgörenhet. Resten går till reklam, vd-lön och flådiga kontorslokaler. Det betyder att jag i snitt får tillbaka 720 kr och ger bort 522 kr till välgörenhet (per år). Resterande 41% (738kr/år) går till administration. Administrationen sköts av ett vinstdrivande företag, vars syfte inte är att rädda världen från cancer och utrotning av isbjörnar. För att företaget ska öka sina vinster måste fler och fler gå med i lotteriet. När alla potensiella lottköpare redan är med i lotteriet, måste företaget antingen minska vinstandelen (lägsta kravet enligt lotterinspektion är 35 %) eller minska utdelningen till välgörenhet, för att kunna öka vinsten till sina ägare.

Personligen ger jag hellre 522 kr/år till välgörenhet och sparar därmed 738 kr per år, vilket är mer jag kan vinna statistiskt (720 kr).

Om man vill slippa postkodlotteriet reklam kan man fylla i formuläret på deras hemsida.

No comments:

Post a Comment